טיול ג'יפים ברמת הגולן – גשר הסורי

הגשר הסורי בנחל סמך
טיול ג'יפים מסלול  בדרום רמת הגולן אל הגשר הסורי – מסלול אתגרי במיוחד.

מסומן במפה כעבירות קשה בגלל סלעי הבזלת בשילוב דרך גיר הנחרצת עמוקות אחרי עונת הגשמים.

כבר בהתחלה נמליץ- שווה ממש את המאמץ! הג'יפ סוחב!
תחילת מסלולנו במושב נוב.

מסלול טיול ג'יפים בגולן 

זהו אחד ממסלולי טיולי ג'יפים ברמת הגולן היפים והחשובים בגולן עובר בוואדי אל-על וממשיך לכיוון אום אל קנטיר הלא הוא מרחב בית הכנסת העתיק שנחפר בשנים האחרונות ומהווה גולת כותרת לחפירות הארכיאולוגיות הנערכות במרחב וחושפות את עברה של ההתיישבות היהודית בגולן.

אום אל קנטיר או בשמו החדש קשתות רחבעם ע"ש השר רחבעם גנדי ז"ל הוא בית כנסת ומעיין עתיקים מהתקופה הביזנטית. בית הכנסת משוחזר כיום בטכנולוגיה משוכללת. העגורן הצהוב "שחזור טכנולוגיה עתיקה" מבצבץ לעיני המטייל התמה לפשרו. העגורן מניף את האבנים שהתפזרו מהמפולת של שנת 749 וכך אבן לאבן נדבך על נדבך נשזר המקום ולעינינו מתגלה אתר מרשים ביותר, בבית הכנסת התגלו אבני בזלת עליהם גילופי אבן משגעים, גולת הכותרת היא היכלית מפוארת שהיא ארון הקודש העתיק אליה עולים במעלות, כלומר מדרגות. רצפת בית הכנסת מעוצבת בצורת מתומן, ממצאים נוספים עמוד מגולף ועליו מנורה, עמוד ועליו גילוף של אמפורה-כד שממנו יוצאים שריגי גפן.
אבל, העיטור המאפיין את המקום במופעו הוא המנורה שש מנורות בבית כנסת אחד. המנורה –סמלה של מדינת ישראל נגזרה מסמל יהודי עתיק זה. בצד אחת המנורות נמצא תבליט של מחתה והדס ואתרוג..דש"ים הסטורים אלו מרגשים כל מטייל.
בצד שרידי הכפר ישנו מעיין, מעליו קשת אבנים יפה -פיה . סיפורו של המקום משתלב בסיפור מסעו של סר לורנס אוליפנט ב1884.(עיתונאי וסופר חבר הפרלמנט הבריטי וגם חובב הציונות) כשהוא מגיע למקום הוא חונה במעיין שעליו נבנו שתי קשתות אבן, מי המעיין הזכים משכו את המטייל אך מדריכו הבדואי משך אותו אל מצבור אבנים גדול שכלל פריטים שנראו כמו נלקחו ממבנה מפואר. המטייל אוליפנט התרגש ביותר ואף רשם ביומנו שזו התגלית הטובה ביותר שחשף ומציין שראוי לו לשוב ולעיין בממצא זה. הוא גם תיעד את מראה עיניו בציורים. מה שלימים לימד שחלק מהאבנים המסותתות והמגולפות נשדדו במשך הזמן ונעלמו מן השטח. מכאן, עם פרסום ממצאיו של אוליפנט הדרך לסקרנות הארכיאולוגים נסללה ובמשך שנים מספר משלחות ניסו לחקור את המקום וממצאיו.
בתקופת השלטון הסורי הוקם כאן כפר קטן שמופה בשם א-סופריה. מזלו של המקום היה המיקום שקשה להגיע אליו, כך שאבניו לא הרחיקו נדוד. מה שכן נמצאו אבנים "בבניה משנית" בקירות בתי הכפר, ואחת היפות שבהן מתארת נשר ומוטיבים אומנותיים מעולם הצומח.
המקום שופץ לאחרונה. מהקיץ הכניסה אליו בתשלום. אחרי חווית המקום המקסים הזה נרד לעומק וואדי א- סמך, אשר הוא הנחל הגדול ביותר היורד מהגולן אל הכנרת, אליה הוא נשפך במפתח שבין עין גב לבטיחה. פירוש שמו הוא נחל הדגים שכן בשפך הנחל נמצא מגוון רחב של דגים, יש אומרים ששמו משמר את שמו של דג השמק הירקרק. בוואדי ניסע במקביל לתוואי ההטיה. תעלת ההטיה היא פרויקט סורי שמטרתו הייתה להטות את מי מקורות הירדן הבניאס והחצבני ולהזרימם לשטחים ערביים ובכך לצמצם הגעתם למדינת ישראל. המדינות הערביות תלו תקוות גדולות בפרויקט שהתחיל ב1964. התוואי נועד להטת את מי החצבני ונחל הבניאס הזורמים מהחרמון לכיוון הכנרת. המטרה הייתה לייבש את ישראל. על פרויקט חתרני זה לא יכלה ישראל לעבור בשתיקה והשיבה באש על ניסיונות הסורים הללו. בפועל מלחמת ששת הימים הביאה קץ לתכנית זו .מסלול התעלה עבר משטח לבנון על גדת החצבני הלא הוא נחל שניר. שבחלקו היה אמור לקום סכר שיחסום את זרימת המים לעמק החולה. ממקום הסכר מתפתלת התעלה לרגלי החרמון עד הבניאס שהיה אז בתחומה של סוריה התעלה נבנתה במקביל לכביש המוליך ממרג' עיון אל הבניאס. שם במעיינות הבניאס היו אמורים לערבב את מי שני הנחלים בניאס וחצבאני ולהזרימם בתעלה עד כפר דבורה. גם כיום אפשר לראות את שרידי התעלה הנמשכת בהקבלה לירדן העליון, בתכנית התעלה הייתה אמורה להמשיך עד הכפר אלעל בפועל החופרים הגיעו כ3 ק"מ צפונה משם. כך שזו הנקודה שאנו נמצאים בה ורואים את שרידי מפעל "ייבוש ישראל" זה. בגדול התכנית הייתה לגלגל המים במורד הגולן הדרומי אל בקעת הירמוך ומשם להזרים אותם אל בקעת הירדן המזרחית.. מלחמת ששת הימים בלמה את התכנית..
ואם יהיה לנו מזל אז… נוכל לראות עופות דורסים הדואים בתוך הקניון, העופות יהיו בגובה העיניים שלנו. נתפעל בקולי –קולות כי זו חוויה אדירה ששווה מאמץ ושווה טיול. לאחר מפגש סוער עם הטבע נעצור מתחת לגשר הסורי, זהו גשר קשתות הבנוי מאבני בזלת שחורה, גם הוא חלק ממסגרת תכנית הטיית מקורות הירדן. נרד אל מי נחל סמך נשתכשך בו, לצלם של עצי הדולב הנישאים וערבת הנחל הירוקה. נקנח בכיבוד קל בהתאם לעונה ועם טעם טוב בפה נמשיך לטפס אל כיוון נקודת הסיום של טיול ג'יפים בגולן  אל -מושב נוב.

מטיילים משתפים חוויות

טיול ג'יפים ברמת הגולן

עשינו טיול ג'יפים ברמת הגולן עם קסם הטבע, יום כיף בגלל יום הולדת של אחותי, נהנינו מאוד עם רוני הילמן

גמילה חלבי
23 במאי 2022

שדה חובה

נשמח לשמוע ממך על חוויית טיול הג'יפים שלנו
טיול ג'יפים גשר הסורי ( תוואי ההטעיה)
טיול ג'יפים ברמת הגולן- גשר הסורי
טיולי ג'יפים בדרום רמת הגולן
טיול ג'יפים ברמת הגולן- גשר הסורי
טיול ג'יפים בדרום רמת הגולן- גשר הסורי
טיול ג'יפים ברמת הגולן- גשר הסורי
טיול ג'יפים בגולן
טיול ג'יפים ברמת הגולן- גשר הסורי
טיול ג'יפים בדרום הגולן- גשר הסורי
טיול ג'יפים ברמת הגולן- גשר הסורי

מסלול גשר הסורי –עדכון חורף 2019

בשל הגשמים הרבים שירדו השנה. המסלול לא שמיש למעבר! – נעדכן כשיהיה ניתן לנסוע בוא!

מקומות יציאה למסלול :נוב, אבני איתן, חיספין.

לבירורים והזמנות חייגו: 0555634634

או השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם ולעמוד לרשותכם בכל עניין ושאלה.