טיול בשביל אלי כהן – הקטע הדרומי

 מסלול שביל אלי כהן 

מוזמנים לטיול ג'יפים  בגולן 

טיול ג'יפים ברמת הגולן זו אכן חוויה מיוחדת, כדי לשלב לפני או אחרי הטיול ג'יפים ברמת הגולן מסלול חשוב וערכי,המלצה שלנו לטיול ברכבכם בטיול מרתק להעשרת הביקור ברמת הגולן. 

נתחיל בעליה לגולן דרך חמת גדר. נעלה מצומת מעגן דרך כביש 98 בדרך המתפתלת עד מבוא חמה. נרד לצדי הדרך לראות בהיצע הנופי שלו, ובאנדרטאות המציינות פרשיות מחייו של אלי כהן "האיש שלנו בדמשק. "
בדרך העולה לגולן נעבור ליד מטעי הבננות של קיבוצי העמק. נשים לב לשוברי הרוח המכסים את הגידול, ולאשכולות הבננות המכוסות בשקיות ענק לראשית פעולת ההבחלה שלהם.

תחנתנו הראשונה תהיה בחמת גדר ליד מה שהיה בתקופה הסורית מלון אל חמה. כאן אלי כהן התארח בסיוריו באזור.

טיול בגולן בשביל אלי כהן
טיול בגולן -שביל אלי כהן

נחנה במגרש החניה ונרד אל האבן הראשונה עליה חקוק הפסוק מספר במדבר אודות המרגלים שמשה שלח לתור את הארץ "וישלח אותם לתור את הארץ…לזכר אלי כהן. "במרכז הפסל העגול חקוקים שני המרגלים הנושאים אשכול ענבים.

אז מי היה אלי כהן?

אלי היה מרגל ישראלי שריגל למען מדינתנו בשנים 1962 עד 1965. פעילות הסודית תרמה רבות לביטחון ישראל. בסוריה הוא יצר קשרים רבים בצמרת ההנהגה ובכך הייתה לו נגישות רבה למידע מודיעיני רב ערך, שתרם רבות לניצחון מלחמת ששת הימים מאוחר יותר. אלי נתפס והועלה לגרדום בדמשק. מקום קבורתו אינו ידוע. לכן "שביל אלי כהן" מהווה ציון דרך לעלילותיו ההרואיות.

מסלול שביל אלי כהן הוא פרי רעיונו של מדריך הטיולים גיל ברנר שחקר לעומק את תולדות חייו של אלי. והוא נמצא בקשר עם בני משפחתו כולל נדיה אשתו. בכל תחנה מתחנות המידע יש אנדרטת זיכרון- פסלים שעוצבו מן הבזלת המאפיינת את המסלע הגולני , ע"י הפסל יובל לופן.

מכאן נצא אל תחנתנו השנייה  במסלול אלי כהן לא לפני שנעצור בצד כביש 7599, ליד האנדרטה המהווה "יד לשבעה" שהוא אתר הנצחה לשבעת חיילי צה"ל שנהרגו בכז' אדר ב' תשי"א (4.4.1951), ע"י חיילים סוריים. סיפורם של השבעה מתרחש שנתיים לאחר חתימת הסכם שביתת הנשק עם סוריה. אזור אל-חמה הפך לאזור מפורז מן מובלעת שנאסרה בו נוכחות צבאית .בבוקרו של יום יצא כוח של 19 חיילי שריון לבושים במדי שוטרים לכיוון המובלעת. בעיקול הדרך נפתחה עליהם אש ונהרגו שבעה חיילים. צה"ל הגיב בירי ממטוסים. אך בסיכומו של קרב השתלטו הסורים על אל-חמה שנשארה בשליטתם עד מלחמת ששת הימים. יד הזיכרון כולל מכלול של שלושה סלעים עליהם חקוקים שמות הנופלים ותיאור הקרב.
נמשיך במעלה כביש 98, ליד מבנה "בית המכס" הדרומי מצד ימין של דרכנו. בתקופת אלי כהן הייתה כאן עמדת שמירה שאפשרה מעבר רק לבעלי רישיון להיכנס לאזור שהיה בבחינת שטח צבאי סגור. על הקיר מוטבע אישור המעבר של אלי. בהמשך דרכנו כדאי להציץ מבעד למכונית אל הנופים המתגלים, הירמוך שמימיו אמנם מועטים אבל
צמחיית נחלים בו ירוקה. נבחין גם בשרידי גשר הרכבת החיג'זית , ובמעלה ההר בתחום הירדני נראה את מקום העיר גדרה. (אנטנה נישאת מעליה).

נמשיך בקטע זה של

מסלול שביל אלי כהן

  עד שנבחין ב"שיני הנמר" הלא הם מחסומי הנ"ט ששרידיהם נמצאים כאן. מצד שמאל מציץ אלינו ראשו רב הפנים של אלי כהן – הצופה אל ארבע רוחות השמים. בצד הפסל נזרעו פרחי טבע כגון רקפות. במקום אפשר לפקניק בכיף.

את חלקנו זה בשביל אלי כהן נסיים בקיבוץ אפיק. כאן בפאתי היישוב (בכיכר שמאלה ומיד ימינה) נגיע אל "מרפסת הר נבו " ממנה צפה אלי כהן  אל מדינת ישראל. ממה שהיה פעם מועדון הקצינים הסורי. למרגלות המרפסת גינת ורדים נפלאה ובה ספסלי ישיבת דרכה נשטוף את עינינו בפנורמת הכנרת המנצנצת ומפתיעה.

נקודה זו היא נקודה טובה ליציאה לטיול ג'יפים ברמת הגולן .

מטיילים משתפים חוויות

טיול ג׳יפים מומלץ!

עשינו עם רוני טיול ג'יפים מעיינות באוגוסט, זוג הורים ושלושה ילדים בגילאי 10-14. היה מעולה. חוויה מדהימה שהייתה ההיילייט של הטיול שלנו בגולן. הוא לקח אותנו לשני מעיינות מדליקים ומרעננים ונתן הסברים מצוינים. התצפית על משולש הגבולות הייתה מדהימה. חוויה מומלצת ביותר.

הילה
4 באוגוסט 2020

שדה חובה

נשמח לשמוע ממך על חוויית טיול הג'יפים שלנו

אל תחכו לחופשה! הזמינו מראש טיול לשעה נוחה: 052-2983325

ניתן להשאיר פרטים ונשמח לחזור אליכם ולעמוד לרשותכם בכל עניין ושאלה.