טיול ג'יפים ברמת הגולן וקינון החסידות

טיולי ג'יפים בדרום רמת הגולן- מושב נוב

צילום ועריכה: ספיר הילמן

מגיעים למושב נוב ומשם מתכננים 

טיול ג'יפים ברמת הגולן?

אל תפספסו צפייה בקינון החסידות. בתקופת הנדידה צפויה לנו נקודת תצפית מרהיבה של קינון החסידות.

ניתן ללמוד מהן רבות על מהי זוגיות, בשיתוף מלא בדגירה ושמירה על הגוזלים והקן.

במושב נוב יש משפחה ותיקה ומעניינת ביותר –  משפחת החסידות. משפחה זו מקננת לה במושב נוב כבר קרוב ל 20 שנה. אנחנו תושבי המקום מתפעלים כל שנה מחדש מזוג נפלא זה. בעבר היה בנוב כ 4 קנים. לצערנו 2 מהם ננטשו, 1 מהם ננטש בשנה שעברה.  ברמת הגולן יש 3 קנים פעילים, כאשר 2 מהם במושב נוב.

הזוג המצולם הזה, ממשיך להתמיד כמידי שנה. הם מגיעים מתחילת החורף ומתחילים בשיפוץ הקן וחיזור בין בני הזוג. זוהי תופעה נדירה בישראל, כי בדרך כלל החסידות רק חולפות באזורינו ולא מקננות. לאחר החיזור של בני הזוג החסידה מטילה ביצים ומתחילה דגירה של שני בני הזוג, שעוסקים בשיתוף מוחלט בגידול התא המשפחתי.

בשנים עם הרבה חום קיצוני ומעט מקורות מים קשה לבני הזוג להביא את הגוזלים לבגרות וכאשר הם מרחיקים מהקן לחפש מקורות מזון, הגוזלים עלולים למות מהשמש הקופחת.

החסידות מצליחות לגדל בדרך כלל בין 2-3 אפרוחים. הבקיעה של האפרוחים מתרחשת בסביבות חודש מאי. החסידה מביאה לאפרוחים: צפרדעים, נחשים, דגים מהמאגרים הסמוכים –  מאגר החיתל, מאגר בני ישראל ובריכות חורף. יפה לראות את השיטה של בניית הקן.  ציפור עם ראש כה קטן אשר מצליחה לבנות קן גדול שעומד ברוחות החזקות של דרום רמת הגולן.

לאחרונה נעשה פרוייקט של האוניברסיטה העברית לחקר והתקנה של משדר על גבי החסידות. כשהפרוייקט נעשה ביקשו ממני לעזור להם לתפוס את החסידות על מנת שיוכלו למשדר אותם. באותו פרוייקט נעשה גם תמיכה לקן וניתן לראות את השלט של האוניברסיטה מתחת לקן.

החסידות נודדות  בזמן קבוע, יודעות לחצות יבשות ולחזור אל הקן הספציפי שלהם, באותו נקודה באותו מקום. אנחנו בני האדם זקוקים למצפנים, שעונים ו GPS, ואילו החסידות  בעלות המוח הקטן מצליחות לנווט בהצלחה  ללא כל טכנולוגיה.

וגם הנביא ירמיהו התפעל מהחסידה  ואמר "גם חסידה בשמים ידעה מועדיה ותר וסוס [וסיס] ועגור שמרו את עת באנה ועמי לא ידעו את משפט יהוה " .ירמיהו ח ז. (בהקשר לכך שבני ישראל עזבו את דרך השם מידי פעם לפעם).

הנדידה של החסידות מסכנת את כלי הטייס שלנו, כי שניהם משתמשים באותו מרחב אווירי. כשנפגשים שניהם בשמים המטוס והחסידה המפגש עלול להסתיים באסון לכן משדרים את החסידות בGPS, כדי שיהיה נתונים למגדל הפיקוח וידעו היכן הציפורים האלה נמצאים בכל זמן נתון בשמיים.

בני הזוג יודעים לתקשר ע"י תיפוף המקור.  זאת תוכלו לראות בסרטון שהבן המוכשר שלי צילם. אחד הדברים החשובים לנו בני האדם לזכור שטוב וחשוב לראות ולדעת וללמוד את הטבע ולהתפעל ממנו.

אל לנו לשכוח שאנחנו בני האדם מהווים לבעלי החיים איום ולכן כשאנחנו מתבוננים ומצלמים את בעלי החיים בטבע תמיד לזכור לכבד את הצד השני, ולשמור על מרחב הביטחון שלהם והשקט שלהם.

אתם מוזמנים לבוא ולהתפעל אתנו מהחסידות ומבעלי החיים האחרים. תאריך משוער של עזיבתם את הקן בסביבות אמצע חודש יולי.

מומלץ להתחיל את טיול הג'יפים ברמת הגולן בתקופה זו ממושב נוב, ולא לפסוח על מחזה מדהים זה.

אל תחכו לחופשה! הזמינו מראש טיול לשעה נוחה: 052-2983325

ניתן להשאיר פרטים ונשמח לחזור אליכם ולעמוד לרשותכם בכל עניין ושאלה.
השארת תגובה